10 april 2024

Is jouw arbeidsreglement inspectieproof?

Je hebt je arbeidsreglement in 2012 opgesteld en sindsdien niet meer aangepast. Verwijzingen naar de nieuwe regels omtrent opzegtermijnen en psychosociale risico’s zijn er niet in terug te vinden. Een sociaal inspecteur komt langs en wil graag een kopie van het arbeidsreglement inkijken. Wat denk je dat het oordeel gaat worden van de inspecteur?

Is dit voorbeeld herkenbaar voor jou? Heb je ooit een arbeidsreglement opgemaakt om wettelijk in orde te zijn, maar ligt dat ondertussen onder een dikke laag stof? Dan is de kans reëel dat er in het reglement enkele verplichte bepalingen ontbreken, want de sociale wetgeving veranderd continue. Naar gelang de ernst van de overtreding krijg je ofwel een waarschuwing en een strikte deadline om het reglement in orde te brengen, ofwel een onmiddellijke boete.

Maar ga een stapje verder en maak van je arbeidsreglement een communicatiemiddel met je werknemers waardoor misvattingen verleden tijd zijn. Daarom is het belangrijk om minstens elke 2 jaar je arbeidsreglement te updaten om zo een volgende inspectie goed te laten verlopen. Dit zijn de aandachtspunten:

  • Zijn alle verplichte bepalingen opgenomen?
  • Zijn er bedrijfsspecifieke bepalingen nodig?
  • Je maakt gebruik van ‘glijdende’ uurroosters. Deze specifieke regeling werd opgenomen in het arbeidsreglement. Niet alleen ben je zo in orde, maar je personeel kan deze regeling in het arbeidsreglement raadplegen.
  • Extra regels om een goede relatie met het personeel te behouden.
  • Voorkom reputatieschade voor je bedrijf, door een beleid uit te werken rond het gebruik van sociale media, zodat je werknemers bijvoorbeeld geen negatieve berichten mogen plaatsen op sociale media. Dankzij het beleid zijn de spelregels duidelijk en weet het personeel precies wat goedgekeurd wordt en wat niet.
  • Procedure en bekendmaking.
  • Vergeet niet de juiste procedure te volgen bij het wijzigen van het arbeidsreglement.   Anders is het reglement niet geldig.  Bovendien moet je een kopie aan je werknemers bezorgen, anders moeten zij juridisch gezien geen rekening houden met het nieuwe beleid.

Uiteraard sta je er niet alleen voor, want ECOVIS Lindra staat je graag bij om jouw arbeidsreglement volledig inspectieproof te maken. Onze experten maken je wegwijs in het opstellen van een op maat gemaakt arbeidsreglement. Bovendien zorgen we er voor dat de volledige procedure en bekendmaking vlekkeloos verloopt.  Plan onmiddellijk een vrijblijvend gesprek met ons in. Dan checken we samen hoe we jou het best ontzorgen.

keyboard_arrow_up

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x